Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

پنج شنبه, 03 اسفند 1396

چالشی بزرگ برای آینده صنعت هوایی

ورود نیروی انسانی کم‌کیفیت در صنعت هوایی
» سرویس: اقتصادي - راه و ساختمان
کد خبر: 93052814821
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
 مراکز خصوصی وارد مقوله آموزش‌های صنعت هوانوردی شده‌اند و فارغ‌التحصیلان آن‌ها تخصص و کیفیت لازم را برای تامین ایمنی در صنعت هوایی تضمین نمی‌کنند که این چالش بزرگی است که آینده صنعت هوایی با آن در گیر خواهد بود.
جواد پرستاری - معاون دانشکده صنعت هواپیمایی - در گفت‌و‌گو خبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب، با اینکه پس از چندین سال تلاش و پیگیری امسال مجوز رشته‌های تعمیر و نگهداری و مراقبت پرواز را در چارچوب دوره مهندسی در مقطع کارشناسی احیا کرده ایم، گفت: مراکز خصوصی وارد مقوله آموزش‌های صنعت هوانوردی شدند و در دو بخش آموزش‌های آزاد و آموزش های علمی کاربردی فعالیت می‌کنند اما نکته مهم این است که متاسفانه فارغ‌التحصیلان آن‌ها تخصص و کیفیت لازم را برای تامین ایمنی صنعت هوایی تضمین نمی‌کنند که باید به این موضوع مهم توجه شود چون رشته‌های مرتبط با صنعت هوایی با جان انسان‌ها سروکار دارد.
وی افزود: این موضوع را به مراجع ذیصلاح اطلاع داده‌ایم و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شد که مهم‌ترین آن برگرداندن مقاطع کارشناسی برای این دانشکده است.
پرستاری با بیان اینکه رشته‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، مراقبت پرواز، رشته های الکترونیک و مخابرات هواپیمایی در این دانشکده ارائه می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد شاغلان صنعت هوایی در بخش عملیات در واقع فارغ التحصیلان سنوات دوره‌های قبل این دانشکده هستند.
عضو هیات علمی دانشکده هواپیمایی تاکید کرد: برای فعالیت در این حوزه باید استاندارهای بین‌المللی رعایت شود و در عمل باید به آموزش کیفی و استاندارد دنیا پایبند باشیم.
به گفته وی نظام مدیریت کیفیت در این دانشکده به طور کامل پیاده شده و در حال حاضر عضو برنامه پیشرفته آموزشی ایکائو موسوم به TRAINAIR PLUS هستیم.
پرستاری با بیان اینکه ‌برای امسال در 10 مرکز آموزشی علمی کاربردی مجوز پذیرش دانشجو در برخی رشته ها که به نوعی موازی کاری با دانشکده هواپیمایی محسوب می‌شود ظرفیتی معادل 10 برابر ظرفیت اسمی دانشکده اختصاص داده شده است، اضافه کرد: حال این سوال مطرح می‌شود که آیا نظام علمی کاربردی که هدفش تربیت نیروی ماهر بر اساس نیاز بازار کار است برای موضوع استخدام آن‌ها فکری نیز کرده است ؟ و این نیاز سنجی توسط چه دستگاه یا ارگانی انجام شده است؟
وی گفت: این در حالی است که برخی از این رشته ها اساسا با تعریف آموزش‌های علمی کاربردی سنخیت ندارند و تعریف و اجرای دوره های مهندسی فناوری در این رشته ها که در عمل سرفصل آنها یک کپی برداری ناهمگون از روی سرفصل مدون شده رشته های این دانشکده است نمونه ای از این بلاتکلیفی است که وزارت علوم باید در این موضوع ورود کرده و موضوع را یکبار برای همیشه حل و فصل کند.
معاون دانشکده صنعت هوانوردی پذیرش دانشجوی دختر در رشته کاردانی فنی ایمنی زمینی و آتش نشانی فرودگاهی در برخی از مراکز علمی کاربردی و نمونه های دیگری را بعنوان نقص در این سیستم ذکر کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به تعریف ارگان و دستگاه متقاضی در جدول شماره چهار دفترچه راهنمای پذیرش علمی کاربردی سال 1393 ذکر نام وزارت و یا سازمان حاکمیتی این استنباط را برای دانشجویان متقاضی ایجاد می کند که حتما زمینه جذب و استخدام بعد از فارغ التحصیلی فراهم است که در عمل چنین نیست و نیازسنجی جامعی در این خصوص انجام نشده است