Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

جمعه, 31 فروردين 1403

اولین جلسه هم اندیشی ایجاد «موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی» برگزار شد

اولین جلسه هم اندیشی پیرامون ایجاد «موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی» با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری : در این جلسه که به دنبال دستور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه پژوهش و فناوری در حوزه هوانوردی کشور و با محوریت ایجاد موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی برگزار شد، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، طباطبایی رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری حضور داشتند و پیرامون محورهای جلسه بحث و تبادل نظر نمودند.
در ادامه جلسه ، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مجموعه اقدامات و فعالیت های این مرکز در حوزه های مختلف مسکن، شهرسازی، حمل و نقل و بویژه حمل و نقل هوایی گفت: این جلسه به دنبال دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشنهاد اولیه تاسیس یک مرکز تحقیقاتی در حوزه صنعت هوایی کشور تشکیل شده است تا با بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع بتوانیم به یک ساختار و راهکار مناسب برای اجرا و عملیاتی کردن آن دست یابیم. پیشنهاد تاسیس این مرکز اولین بار از سوی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد و به دنبال آن و با دستور وزیر راه و شهرسازی، با برگزاری جلسات مختلف، در خصوص پیشنهاد تاسیس این مرکز به اتفاق نظر رسیدیم و سعی داریم تا با جمعبندی نظرات و دیدگاه های کارشناسان و سازمان های مرتبط، زمینه و بستر مناسب ایجاد این موسسه را فراهم نماییم.

موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی
وی همچنین افزود: نوع نگاه ما به موضوع دو بعد نرم افزاری و سخت افزاری داشت. برداشت من از نوع نگاه آقای وزیر نیز این بود که به نحوی از ظرفیت های حوزه نظامی کشور نیز که تجربیاتی دراین حوزه دارند استفاده کنیم که در این خصوص جلساتی را برگزار کردیم و علاقمند هستیم تا دیدگاه های حاضراین در جلسه را در این خصوص بدانیم.
شکرچی زاده ادامه داد: عمده موضوع این است که درست است که ما در کشور رشته های هوا و فضا را در دانشگاه ها یا مجموعه فناوری ریاست جمهوری داریم ولی خصوصا وزارت راه و شهرسازی که مسئولیت مهمش در حوزه حمل و نقل هوایی در کشور است، یک مجموعه منسجمی را تحت عنوان تحقیق و توسعه ندارد و قطعا نیازمند چنین مجموعه ای هستیم. 
مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی بخش حمل و نقل هوایی و ارسال پیشنهادات برای وزیر راه و شهرسازی، گزارش توجیهی ایجاد موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی را در اختیار حاضران در جلسه قرار داد. 
در این بخش گزارش فعالیت های انجام شده توسط نهادهای مرتبط داخل و خارج از کشور، ضرورت ایجاد موسسه، اهداف و ساختار پیشنهادی و وظایف در نظر گرفته شده برای هر یک از ارکان این ساختار، تجهیزات و امکانات مورد نیاز و بودجه از سوی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح شد. 
ارتقای ایمنی، کارایی و ظرفیت حمل و نقل هوایی داخلی و بین المللی و زیرساخت های آن با استفاده از فناوری اطلاعات و تجربه و تجزیه و تحلیل سیستم های انسانی محور، توسعه و گسترش پژوهش و فناوری و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای ارتقای فعالیت های پژوهشی در صنعت حمل و نقل هوایی، توسعه طراحی محصول هواپیما در چهارچوب توسعه فناوری و پیاده سازی پیشرفت علوم و تحقیقات هوانوردی و شناسایی تکنولوژی های جدید و امکان سنجی چگونگی بکارگیری آنها در صنعت از جمله اهدافی بود که در این گزارش از سوی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات مورد تاکید قرار گرفت.
سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ادامه این جلسه گزارش ارائه شده را به عنوان نقطه شروع، مناسب ارزیابی کرد اما تاکید نمود که برای عملکرد بهتر ضرورت دارد که بیشتر و عمیق تر وارد جزئیات شویم و آنها را تحلیل نماییم.
وی افزود: برای ایجاد چنین موسسه ای قطعا باید بخش خصوصی و دستگاه های خارج از وزارت راه و شهرسازی نیز دخالت داده شوند. قائدتا نیاز به طرح جامعی داریم که بر اساس آن بدانیم از کجا شروع می کنیم و به کجا خواهیم رسید.
محمود صفارزاده مشاور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کمیسیون تخصصی حمل و نقل و عمران شورای عالی عتف نیز در بیان دیدگاه های خود گفت: شروع این کار و پیشنهاد انجام آن یک انگیزه بسیار خوب بود و باعث شد تا خلائی که در بحث حمل و نقل هوایی وجود دارد مورد توجه قرار گیرد. ما در حوزه تکنولوژی مشکلی نداریم و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خصوص و دولتی با آزمایشگاه های مجهز و مدرن بر روی این موضوع کار می کنند و نیازی نیست که وزارتخانه در خصوص این بخش کاری انجام دهد.
اینکه چگونه این کار شکل بگیرد، چه کاری بشود، ساختار اداری اش چگونه باشد و بودجه اش چگونه تامین شود را باید در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار داد. ولی آنچه که مشخص است اینکه جای یک هسته فکری، مطالعاتی و تحقیقاتی که بر روی این سیستم کار کند همواره خالی بود که اگر بتوانیم آن را شکل دهیم از نظر من بسیار مثبت خواهد بود و حرکت خوبی است.
در بخش دیگری از جلسه امروز عصر، منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در سخنانی گفت: همونطور که در گزارش نیز آمده است، در بهمن سال 1391 سند جامع توسعه فناوری هوا و فضا تصویب شد. بر این اساس در بخش فضا تقریبا یک مجموعه یکپارچه وجود دارد و عناصر آن به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند و تبادل دانش و فناوری در آن سریع تر شده است. در حوزه هوایی و هوانوردی هم دو بخش در این سند وجود دارد که می تواند در این جلسات مورد توجه قرار گیرد. در بخش هوایی و هوانوردی برای اینکه راهبردها به خوبی پیاده سازی شود، معاونت یک ستاد هوایی را ایجاد کرد و این ستاد بندهای مختلف این سند را پیاده سازی کرد و در اهدافش تا حد زیادی نیز پیش رفت. در گام بعدی ما نیاز داشتیم که عناصر اصلی که در این زمینه حضور داشتند مثل سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه ها و این مجموعه ای که در حال حاضر شکل گرفته است در زیر یک چتر واحد قرار بگیرند. به معنای دیگر ما نمی خواهیم یک DLR (مرکز هوافضای آلمان) ایجاد کنیم بلکه می خواهیم بگوییم عناصری که در بحث DLR مطرح است را در بخش های مختلف داریم ولی یکپارچه نیستند بنابراین باید به سمتی برویم که یک DLR مجازی ایجاد کنیم و برای این کار نیاز به هسته ای داریم که این مجموعه هایی را که در کنار هم قرار گرفته اند یکپارچه کند.
به عبارت دیگر هسته ای نیاز داریم که شبکه ای را که الان ایجاد شده است را حول اهدافی که در سند جامع علمی و فناوری آمده است یکپارچه سازی کند. توانمندی آن هم به وفور در بخش های مختلف وجود دارد و اگر این جمع تشخیص دهد که این کار انجام بشود به راحتی می توان آن را عملیاتی کرد.

در ادامه جلسه ، امیرمکری ، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران  در ارائه دیدگاه های خود ضمن اشاره به مسیر اجرای پروژه های تحقیقاتی در شرکت فرودگاه ها، ساختار و نحوه اجرای این پروژها را تشریح نمود و این سئوال را مطرح کرد که نقش شرکت فرودگاه ها در این موسسه چه خواهد بود و چه جایگاهی خواهد داشت؟
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در ادامه جلسه گفت: ما در سازمان هواپیمایی کشور در کنار بحث تحقیق، توسعه صنعت را نیز در دستور کارداریم. در چند سال اخیر حضور بنده در این سازمان، به این موضوع که باید همکاری تنگاتنگی بین صنعت، وزارت دفاع و وزارت راه باشد پی برده ام و همین عقیده سبب شده تا در سازمان هواپیمایی نیز در این مسیر حرکت نماییم و در موضوعات مختلف ارتباطات، تعاملات و همفکری های بسیاری را با این مجموعه ها برقرار کرده ایم.
بنابراین لزوم وجود چنین موسسه ای مورد تاکید ماست ولی باید بازیگرانش طوری انتخاب شوند که از همه ظرفیت های کشور در حوزه صنعت و وزارتخانه های دیگر استفاده شود.
در طی این جلسه ، طباطبایی رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری نیز با تاکید بر دیدگاه مثبت خود در خصوص ایجاد موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی، در خصوص محورهایی که می تواند زمینه همکاری دانشکده با موسسه باشد توضیحاتی را ارائه نمود.
وی خاطرنشان ساخت که اگر پروژه ها ریزتر شود و دقیقا مشخص شود که این موسسه در چه حوزه هایی می خواهد ورود کند، می توانیم نقش و همکاری دانشکده صنعت هواپیمایی را پررنگ تر داشته باشیم. ورود به بحث بررسی سوانح به صورت تخصصی، بحث های آزمایشگاهی در حوزه سوانح هوایی و خواندن جعبه سیاه از جمله محورهایی بود که از سوی طباطبایی به عنوان حوزه های مناسب جهت همکاری معرفی شد.
پس از ارائه دیدگاه های حاضران در جلسه، شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جمع بندی نهایی این جلسه با اشاره به دیدگاه مثبت جمع برای ایجاد این موسسه، خاطرنشان ساخت که این موضوع را به عنوان نقطه شروع به اطلاع وزیر راه و شهرسازی خواهیم رساند.

وی همچنین خواستار ارائه دیدگاه حاضران در جلسه در خصوص کنشگرانی که می توانند به این موضوع ورود نمایند مثل وزارت دفاع، وزارت صمت و... شد که اعضای جلسه دیدگاه های خود را در این خصوص ارائه نمودند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: مهمترین خروجی این جلسه می تواند این باشد که از مدیران موثر این مجموعه ها کمیته کاری تشکیل دهیم تا این اعضا بتوانند پروتکلی را برای پیش بردن این کار ایجاد نمایند.
وی همچنین با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده در گزارش توجیهی ایجاد موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی، بر اولویت بندی این اهداف تاکید نمود. و گفت: ما باید دقیقا بدانیم اهدافی که تعیین شده است تا چه حد برای ما اهمیت دارد. قطعا برخی از این اهداف دارای اهمیت و ضرورت بیشتری است و نیاز است تا برای حرکت بهتر روی اهداف تمرکز و دقت بیشتری داشته باشیم.
در این بخش همچنین منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: پیشنهاد من این است که با توجه به اینکه همگی با ایجاد موسسه اتفاق نظر دارند پس در ابتدا روی معماری و اهدافش به نتیجه برسیم و سپس بازیگران را وارد کار کنیم و همه کسانی که می آیند بدانند که منفعتی خواهند داشت. همچنین اهدافی که در سند آمده اولویت بندی کنیم که این مجموعه آنها را پیگیری کند.