Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

پيام رئيس شوراي ايكائو به مناسبت روز جهاني هواپيمايي كشوري

پيام رئيس شوراي ايكائو  به مناسبت روز جهاني هواپيمايي كشوري

امروز، ما روز بسیار ویژه­ ای را جشن می­گیریم. 67 سال پیش در چنین روزی جمعی آینده­نگر در هتل استیوِنز (Stevens)شیكاگو سندی را به امضاء رساندند كه مقرر بود برای همیشه دنیای ما را تغییر دهد.
كنوانسیون 7 دسامبر 1944 در خصوص هواپیمایی كشوری بین­المللی، سرآغاز تشكیل سازمان بین­المللی هواپیمایی كشوری، موسوم به ایكائو بود. روز جهانی هواپیمایی كشوری، كه جزو بزرگ­داشت­های رسمی سازمان ملل متحد است، تاسیس این سازمان بین­المللی را در چنین روز پراهمیتی گرامی می­دارد.
عنوان مراسم بزرگ­داشتِ امسال "همياري و همكاری برای حمل ونقل جهانی پایدار" است.
در خلال سال­های متمادی، اصول بنیادینِ "مساعدت و همكاری"، موجباتِ نظام حمل و نقل هواییِ جهانیِ ایمن و كارآمدی را فراهم آورده است كه پشتیبان توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سراسر جامعة جهانی­مان بوده است.
به واقع، همكاری كشورهای عضو ایكائو با یكدیگر و با صنعت حمل و نقل هوایی، منجر شده است به توسعة هزاران استاندارد فنی و عملیاتی و مقررات و سیاستگذاری­های مرتبط با ایمنی، امنیت، نظم و كارآمدی و نیز حفظ محیط زیست.
"
همكاری"، روح و جان­مایة فعالیت­های سازمان هواپیمایی كشوری بین­المللی است. مقدمه كنوانسیون شیكاگو بر این موضوع تاكید دارد كه توسعة هواپیمایی كشوری بین­المللی، در آینده،  می­تواند به ایجاد و حفظ دوستی و تفاهم میان ملت­ها و مردمان جهان كمك شایانی نموده و همكاری­ای را كه صلح جهانی بر پایة آن استوار است ارتقاء بخشد.
ایكائو، به عنوان جایگاه برخورد و تبادل آراء جهانی در خصوص تمام موضوعات مربوط به هواپیمایی كشوری بین­المللی، مشوق و تابع اصول بنیادینِ "مساعدت و همكاری" است تا بدین ترتیب خدمات حمل و نقل هوایی به نحوی منظم، كارآمد، مقرون به صرفه، هماهنگ و پایدار توسعه یابد.
ایكائو به منظور منتفع نمودن شهروندان كشورهای عضو و جامعة جهانی، همواره آمادة "همياري و همكاری" با كشورهای عضو خود خواهد بود.