Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

جمعه, 10 فروردين 1403

سالانه بيش از يك ميليارد ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي شود


سالانه بيش از يك ميليارد ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي شود اين مطلبي است كه در اولين همايش ملي مديريت سوخت هوانوردي كه با هدف دستيابي به راهكارهاي علمي و عملي حوزه حمل و نقل هوايي، برقراري تعامل علمي بين بخش عمليات شركت‌هاي هواپيمايي و اقتصاد در صنعت هوايي همچنين دستيابي به آموزه‌هاي مديريت سوخت به منظور حفاظت محيط زيست و كاهش هزينه‌هاي تمام شده در دانشكده برگزار شد عنوان گرديد.


در اين همايش عبدالرحيمي رييس دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري با بيان اين‌كه سالانه حدود يك ميليارد و 95 ميليون ليتر سوخت در صنعت هوانوردي مصرف مي‌شود، بر اهميت به‌كارگيري روش‌هايي براي كاهش مصرف سوخت اشاره و اظهار كرد: بايد كاري كنيم تا اقتصاد رنجور صنعت هوانوردي بهبود يافته و به اقتصادي مطلوب و كارآمد تبديل شود.


وي با بيان اين‌كه صنعت هوانوردي در همه ابعاد در حال تغيير و تحول مثبت است گفت: قوانين و مقررات صنعت نيز در حال تغيير است و در اين راستا ارتقاي آگاهي از ضرورت‌هاي اساسي به‌شمار مي‌رود.


عبدالرحيمي با تاكيد بر اينكه دانشكده صنعت هوانوردي براي ارتقاي ايمني صنعت هوايي تلاش مي‌كند، افزود: دانشكده سعي دارد از طريق آموزش و پژوهش به توسعه پايدار صنعت كمك كند و در اين راستا به همكاري دست‌اندركاران اين بخش و به ويژه سازمان هواپيمايي كشوري نياز دارد.


رييس دانشكده صنعت هواپيمايي كشور در ادامه به مديريت سوخت در صنعت هوانوردي اشاره و اظهار كرد: سهم صنعت هوانوردي نسبت به توليد 30 ميليارد تن CO2(دي اكسيد كربن) دو درصد و معادل 649 ميليون تن است اما بازهم تلاش مي‌شود كه در راستاي كاهش آلودگي هوا اين سهم كاهش يابد.


وي با بيان اين‌كه سهم آلودگي زيست محيطي حمل و نقل هوايي نسبت به ساير مدل‌هاي حمل و نقل 12 درصد است، افزود: هواپيماهاي جديد با موتورهاي كارآمد ساخته شدند كه مصرف سوخت و آلودگي آن‌ها بسيار كم است.


عبدالرحيمي با بيان اين‌كه قيمت هر بشكه سوخت هواپيما 133 دلار است، گفت:‌ اين امر باعث شده تا سهم 13 درصدي هزينه سوخت در سال 2001 به 32 درصد بالغ شود و 32 ميليارد دلار به هزينه‌هاي سوخت شركت‌هاي هواپيمايي اضافه شود كه اين رقم بسيار قابل توجه است.


وي در ادامه با تاكيد بر اينكه هزينه سوخت نسبت به سال گذشته 13.4 درصد افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: روزانه سه الي سه ميليون و 500هزار ليتر مصرف سوخت در صنعت هوانوردي است كه در طول سال رقمي معادل يك ميليارد و 95 ميليون ليتر مي‌شود. اين درحالي است كه اگر بتوانيم با به كار گرفتن تكنيك‌هاي جديد مصرف سوخت را 10 درصد معادل 109 ميليون و 500 هزار ليتر كاهش دهيم آنگاه با در نظر گرفتن قيمت سوخت ليتري 400 تومان حدود 44 ميليارد تومان از محل كاهش مصرف سوخت صرفه‌جويي صورت مي‌گيرد