Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

سوانح هوايي اخير پاكستان ضريب حمل مسافر را كاهش داده است

سوانح هوايي اخير پاكستان ضريب حمل مسافر را كاهش داده است

در پي سقوط يك فروند هواپيماي مسافربري در پاكستان كه 127 كشته بر جاي گذاشت، دولت پاكستان از سازمان هواپيمايي كشوري خواست نسبت به انجام بازديدهاي ايمني از هواپيماهاي خطوط هوايي خصوصي سخت گيري بيشتري اعمال كند.

به گزارش رويترز، سقوط يك فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوايي بوجا ایر، دومین سانحه هوایی پاكستان در چند روز اخير بوده است.

بر اساس اين گزارش، هر دو سانحه مربوط به شركت‌های هواپیمایی خصوصی بوده است و طي آن، هواپیماها پس از مواجه شدن با آب و هوای نامساعد به هنگام تقرب در فرودگاه بين المللي اسلام آباد، سقوط كردند.

در سانحه شركت هواپيمايي شاهين اير نيز هنگام فرود هواپيما لاستيك سمت چپ تركيد، اما به هيچ يك از 170 سرنشين آن آسيبي نرسيد.

مقامات دولتي اعلام كرده اند: هواپیماهای بخش خصوصي در صورت معيوب بودن از چرخه پرواز خارج خواهند شد اين در حالي است كه هواپیماهایی كه در انتظار بازرسي هستند، همچنان عملياتي هستند.

اين گزارش حاكي است: وقوع مشكلات مالي براي خطوط هوايي بزرگ پاكستان مانند پاكستان اينرنشنال، در چند سال اخير زمينه فعاليت خطوط هوايي خصوصي را افزايش داده است.

اين در حالي است كه بوجا ایر پس از این كه در سال 2001 به دلیل مشكلات مالی مجوز خود را از دست داد، به تازگی مجوز فعالیت دریافت كرده بود.

هنوز دلیل سانحه هواپیمای این شركت كه یك بوئینگ 200-737 بود، معلوم نشده است اما برخی از منابع رسانه ای و دولتی می گویند ممكن است قدیمی بودن هواپیما علت اصلي سانحه باشد.

گفتني است  وقوع چند سانحه هوایی در پاکستان طی هفته هاي اخير، موجب شده است تا حدود نیمی از مسافران هوایی این کشور بلیت‌‌های خود را پس دهند و متعاقب اين امر آمار خرید بلیت هواپیما در این کشور 35 درصد کاهش یافت.

همچنين، مقامات ارشد صنعت هواپيمايي و گردشگري پاكستان از  کاهش خرید بلیت پرواز‌های داخلی در فصل اوج ترافيك ابراز نگراني كرده اند.