Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

جمعه, 10 فروردين 1403

پيش بيني هاي ياتا بر اساس چه شاخص هايي صورت مي گيرد؟

پيش بيني هاي ياتا بر اساس چه شاخص هايي صورت مي گيرد؟
انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي (ياتا) اعلام كرد: اين نهاد بين المللي پيش بيني هاي خود را در خصوص سود و زيان صنعت هواپيمايي، بر مبناي چند عامل كليدي انجام مي دهد.

به گزارش رويترز، نوسان نرخ سوخت، استفاده بهينه از امكانات موجود، تقاضا براي ترافيك مسافري، وضعيت بازارهاي كارگو و ميزان بهره وري از مهم ترين عواملي هستند كه در پيش بيني هاي ياتا لحاظ مي شوند.

بر اساس اين گزارش، مهم ترين عاملي كه سود شركت هاي هواپيمايي را تحت الشعاع قرار    مي دهد، نوسان نرخ سوخت است.

اين گزارش حاكي است: در دسامبر 2011، پيش بيني ياتا در خصوص نرخ سوخت، بشكه اي 99 دلار براي نفت برنت درياي شمال بود، اما شرايط به گونه اي ديگر رقم خورد و از اواخر تابستان، صنعت هواپيمايي به طور متوسط، سوخت را با نرخ بشكه اي 120 دلار تهيه نمود و پيش بيني ياتا براي ماه هاي آتي، در بهترين حالت، بشكه اي 115 دلار است.

استفاده مطلوب از امكانات موجود از ديگر عواملي است كه در سود و زيان شركت هاي هواپيمايي نقش ويژه اي دارد. اين در حالي است كه پيش بيني مي شود در سال جاري ميلادي، ظرفيت ها هم در بخش مسافري و هم در بخش باري، حداقل 2/3 درصد افزايش داشته باشد كه با توجه به رشد 6/3 درصدي تقاضاها، افزايش معقولي به شمار مي آيد.

تقاضا براي ترافيك مسافري نيز از جمله مواردي است كه در پيش بيني سود و زيان شركت هاي هواپيمايي موثر است. در سال 2012 ميلادي، پيش بيني مي شود تقاضا براي ترافيك مسافري حداقل 2/4 درصد افزايش داشته باشد كه اين ميزان، 2/0 بيشتر از پيش بيني هاي قبلي است. در همين راستا، در ماه ژانويه، تقاضا براي سفر در بخش هاي ويژه، با رشد 9/2 درصدي همراه بود و تقاضا براي سفر در بخش عادي نيز 1/6 درصد رشد داشت.

در اين ميان، وضعيت بازارهاي كارگو نيز از اهميت ويژه اي در پيش بيني سود و زيان شركت هاي هواپيمايي برخوردار است كه خوشبختانه، در سال گذشته ميلادي بازارهاي كارگو به نوعي ثبات نسبي رسيدند.  

بهره وري و عوايد نيز يكي ديگر از عواملي است كه پيش بيني ها در خصوص سود و زيان     شركت هاي هواپيمايي ارتباط زيادي با آن دارد و ياتا پيش بيني مي كند ميزان عوايد شركت هاي هواپيمايي در سال 2012 ثابت بماند.

مديريت ظرفيت ها و تثبيت نسبي بازارهاي كارگو از جمله عواملي است كه انتظار مي رود در سال جاري ميلادي موجب بهبود نسبي عوايد در بازارهاي كارگو و مسافري شود.