LPR FAQ

سوالات متداول در مورد آزمون ارزیابی زبان انگلیسی (Level 4 )
1. چه کسانی باید در آزمون زبان انگلیسی هوانوردی شرکت کنند؟
کلیه دارندگان گواهینامه های کنترلر ترافیک هوائی شاغل در مرکز کنترل پرواز تهران (FIC,ACC,ACC RADAR ) و فرودگاه های بین المللی ذکرشده درسند AIP جمهوری اسلامی ایران(GROUND,TOWER,APP ,APP RADAR) و همچنین کلیه دارندگان گواهینامه های خلبانی شامل (PPL,CPL,ATPL) ملزم به داشتن حداقل سطح زبان انگلیسی 4 ایکائو می باشند.
متقاضیان شرکت در آزمون های ویژه کسب گواهینامه های ذکر شده در بالا قبل از شرکت در آزمون های مربوطه، باید حداقل سطح چهار زبان انگلیسی ویژه هوانوردی را کسب کرده باشند.
2. فرآیند ثبت نام در آزمون زبان انگلیسی ویژه هوانوردی به چه صورت می باشد.
خلبانها و کنترلر های ترافیک هوایی و دانشجویان خلبانی و کنترلر ترافیک هوایی پس از ثبت نام در سایت سازمان هواپیمایی کشوری باید با مراجعه به صفحه آزمون های دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری (http://st.catc.ac.ir) به صورت اینترنتی برای رزرو نوبت مصاحبه ثبت نام کنند.
3. هزینه شرکت در آزمون چقدر است؟
هزینه برگزاری آزمون 300 هزار تومان می باشد که به هنگام ثبت نام اینترنتی باید به حساب دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری واریز شود.
4. متقاضیان شرکت در آزمون زبان انگلیسی هوانوردی چه مدارکی در روز امتحان باید به همراه داشته باشند؟
متقاضیان شرکت در آزمون در روز برگزاری آزمون باید دو قطعه عکس 3*4 و همچنین کارت ملی خود را به همراه داشته باشند. همچنین افراد قبل از ورود به مکان اصلی آزمون باید موبایلهای خود را در حالت بی صدا قرار داده و به مسئول دفتر مرکز آزمون تحویل دهند.
5. فرآیند برگزاری مصاحبه زبان انگلیسی ویژه هوانوردی به چه نحوی می باشد؟
آزمون نمونه زیر ویژه کنترلرهای ترافیک هوایی است. فرایند ارزیابی خلبانان هم به همین صورت بوده و فقط در بخشهای تخصصی، سوالات با موضوع های مرتبط با خلبانان مطرح می شود.
مرحله اول معرفی و warm up
در این بخش ارزیاب ضمن معرفی خود با پرسیدن سوالات روزمره و آسان، سعی در ایجاد فضایی صمیمی و به دور از تنش دارد. ایجاد آرامش در شرکت کننده و نیز آماده کردن وی برای سوالات اصلی مصاحبه از جمله اهداف این بخش از مصاحبه می باشد. لازم به ذکر است در این قسمت از مصاحبه، پاسخ های شرکت کننده به دلیل احتمال تاثیرپذیری از استرس آزمون و یا حفظ جملات از قبل تمرین شده توسط داوطلب ، برای تعیین سطح داطلب استفاده نمی شود. با عنایت به هدف این بخش از مصاحبه، (ایجاد آرامش و فضایی صمیمی در مصاحبه) مدت زمان این بخش بین سه تا پنج دقیقه می باشد. از جمله نمونه سوالات این بخش میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
Have you always lived in Tehran?
What type of rating or license do you hold?
How did you come to the test center?
مرحله دوم شامل سه بخش می باشد:
بخش اول
در بخش اول ارزیاب از سوالات اصلی مصاحبه استفاده خواهد کرد. سوالات به گونه ای انتخاب میشوند که شامل ساختار های مختلف گرامری , دامنه لغات گوناگون از حوزه های مختلف هوانوردی باشند تا بتوان سطح زبان شرکت کننده را بهتر بررسی کرد. همچنین جهت بررسی بهتر و جلوگیری از استفاده شرکت کننده از پاسخ های از پیش آماده شده، ارزیاب از روش (Probing) استفاده خواهد کرد به این معنی که ارزیاب سوالات جدیدی را خارج از سوالات از قبل آماده شده مطرح خواهد کرد تا بتواند قضاوت صحیحی درباره سطح واقعی زبان داوطلب انجام دهد.
از جمله نمونه سوالات این بخش میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
How do you feel about having to take this language test at this stage of your career?
Have you ever wanted to be an air traffic controller rather than a pilot? Why?
What would you do, if you saw smoke coming out of an engine of a departing aircraft?
Why is it important to report to the ATC when a pilot loses the navigation system?
بخش دوم توصیف تصاویر هوانوردی
در این بخش دو تصویردر کنار هم از وضعیت های غیر معمول هواپیماها و عملیات پروازی به داوطلب نشان داده می شود . سپس داوطلب مدت یک دقیقه زمان دارد تا تصاویر را به دقت نگاه کرده ودر صورت نیاز نکاتی کلیدی را برای خود یادداشت کند. (یادداشت ها برا ی استفاده خود داوطلب بوده و برا ی ارزیابی استفاده نخواند شد پس از پایان یک دقیقه از داوطلب خواسته میشود ابتدا تصاویر را به صورت جداگانه توصیف سپس وضعیت موجود در تصاویر را با هم مقایسه کند . در طول مدت توصیف تصاویر، ارزیاب صحبتهای داوطلب را قطع نخواهد کرد و پس از توصیف تصاویر ممکن است ارزیاب سوالات دیگری را در مورد تصاویر از داوطلب بپرسد. یک نمونه از تصاویرمورد استفاده در آزمون در زیر می آید:

lpr


بخش سوم: سناریوی غیر معمول یا وضعیت اضطراری و سوالات مربوط به آن
در این بخش، سناریویی از پیش ضبط شده و غیر معمول راجع به يك پرواز در شرايط اضطراري یا غیر عادی برای آزمون دهنده پخش می شود. در صورت درخواست داوطلب پخش سناریو برای بار دوم تکرار می شود . داوطلب می تواند به هنگام پخش سناریو، یادداشت برداری نماید .پس از شنیدن از داوطلب خواسته می شود خلاصه ای از آنچه شنیده است را ارائه نماید. سپس در ادامه ، سوالات دیگری در مورد سناریو مذکور از داوطلب پرسیده خواهد شد. لازم به ذکر است که دانش تخصصی افراد در این بخش مد نظر ارزیاب نبوده و فقط دانش زبان انگلیسی فرد در برخورد با موضوعات مرتبط کاری در نظر گرفته می شود. یک سناریو نمونه را در زیر مشاهده می کنید:
A China Airlines Airbus A330, performing flight CI-704 from Manila (Philippines) to Taipei (Taiwan) with 124 passengers and 13 crew, was on short final to Taipei's runway 23R ,but went around from very low height, the aircraft's tail hit the runway in-between flare and go around. The aircraft climbed to 4000 feet and positioned for another approach to Taipei's runway 05R and landed without further incident about 35 minutes after the go-around. There were no injuries, the aircraft sustained substantial damage however. The aircraft is still on the ground 32 hours after landing. The airline reported the aircraft received not only scratches to the tail skin, but also suffered structural damage to the tail section and a breach of the pressure vessel.
Questions:
1) Why do you think the aircraft had to go around?
2) When is an airplane more likely to have its tail struck?
3) What are the implications of a tail strike? What should be done afterwards?
4) Have you ever approached too low that made you to go around? How it happened?
5) What are the other situations that a pilot has to make a go around? Which one have you experienced yet? How?
جمع بندی نهایی
در این قسمت از مصاحبه ارزیاب با پرسش سوالاتی کلی و آسان سعی در اتمام مصاحبه خواهد داشت. لازم به ذکر است تاثیر پاسخ های شرکت کننده در نتیجه نهایی از درجه کمتری نسبت به سوالات اصلی مصاحبه دارد.از جمله نمونه سوالات این بخش میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.
Do you have any plan to improve your English?
Do you plan to further your studies?

6. خواندن چه منابعی برای آزمون زبان انگلیسی هوانوردی توصیه می شود؟
آزمون زبان انگلیسی هوانوردی از نوع آزمون Proficiency است. در این نوع آزمون، ارزیابی کلی توانایی زبان آموز در استفاده عملی از زبان برای موقعیتهای مختلف در مقایسه با معیار های از قبل تعیین شده مد نظر می باشد. فرق این نوع تست با تست های دیگر زبان انگلیسی در این است که این تست به طور مستقیم با یک دوره آموزشی خاص مرتبط نیست. در این نوع تست تعداد دوره ها و نوع دوره ها و موسسات آموزشی که افراد شرکت کرده اند اهمیت ندارد آنچه مهم است اینست که افراد به چه میزان می توانند عملا از زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط در موقعیتهای مختلف استفاده کنند. آزمون سطح زبان انگلیسی ایکائو از این نوع تست می باشد که فقط مهارتهای speaking وListening شرکت کنندگان در آزمون را می سنجد. با وجود این مطالعه کتابهای چاپ شده در مورد زبان انگلیسی هوانوردی می تواند در بهبود عملکرد افراد شرکت کننده در آزمون موثر واقع شود که در زیر به بعضی از آنها اشاره شده است:.
• English for aviation
• Aviation English for ICAO compliance
• Check your aviation English
• Flightpath
7. مدت زمان اعتبار سطح کسب شده در آزمون زبان انگلیسی هوانوردی چند سال می باشد؟
حداقل سطح قبولی در آزمون مطابق معیار ایکائو 4 می باشد. سطح 4 به مدت سه سال،سطح 5 به مدت 6 سال اعتبار دارد و سطح 6 دیگر نیاز به آزمون مجدد ندارد.
8. چه مولفه هایی از زبان انگلیسی داوطلب در آزمون زبان انگلیسی هوانوردی مورد ارزیابی قرار می گیرد؟
• برای سنجش مهارت زبان انگلیسی شرکت کنندگان در آزمون، شش مولفه زبانی ذکر شده در مقیاس ارزیابی زبان انگلیسی ایکائو (pronunciation, structure(grammar),vocabulary, fluency, comprehension, interaction) مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت ومطابق DOC9835 ایکائو، کمترین سطح کسب شده در هر کدام از این شش مولفه به عنوان سطح نهایی مهارت زبان انگلیسی فرد به مرکز آزمون و سازمان هواپیمایی کشوری گزارش خواهد شد.
9. فرآیند درخواست بررسی مجدد نتایج آزمون های زبان انگلیسی ویژه هوانوردی
شرکت کنندگان در آزمون زبان انگلیسی ویژه هوانوردی در صورت اعتراض به نتیجه آزمون می توانند فرم اعتراض به نتیجه آزمون را تکمیل و ظرف مدت حداکثر دو هفته از تاریخ ثبت نمره به مرکز آزمون تحویل دهند.
با استناد به بند 2-9-7 procedures manual دفتر گواهینامه های سازمان هواپیمایی کشوری به منظور ارزیابی مجدد داوطلب باید هزینه ای معادل هزینه ثبت نام اولیه آزمون به حساب دانشکده واریز نماید و با در دست داشتن فیش واریزی به همراه فرم پرینت شده اعتراض به دفتر LPR مراحعه نماید.
مرکز آزمون در مدت زمان یک هفته کاری پس از دریافت  فرم اعتراض  نتیجه بررسی مجدد را به داوطلب اعلام خواهد کرد.
10. من قبلا سطح ۴ بودم، اما اخیرا در سطح ۳ ارزیابی شدم و این مسئله برای من و شرکت مشکلات جدی به وجود آورده؛ کی می‌توانم مجددا ارزیابی شوم ؟
دو ماه پس از تاریخ برگزاری آزمون مجددا میتوانید در آزمون شرکت کنید.
توجه: این بازه زمانی با عنایت به این امر انتخاب شده است که تست زبان انگلیسی ویژه هوانوردی از نوع آزمون proficiency می باشد که در کوتاه مدت از نقطه نظر علمی قابل بهبود نیست . سند 9835 ایکائو(7.8.3) برای ارتقاء یک سطح در مقیاس زبان انگلیسی ایکائو گذراندن 100 تا 200 ساعت آموزش موثر را توصیه می کند.
11. من قبلا سطح ۴ بودم، اما اخیرا در سطح 2 ارزیابی شدم کی می‌توانم مجددا ارزیابی شوم ؟
چهارماه پس از تاریخ برگزاری آزمون مجددا میتوانید در آزمون شرکت کنید.
توجه: این بازه زمانی با عنایت به این امر انتخاب شده است که تست زبان انگلیسی ویژه هوانوردی از نوع آزمون proficiency می باشد که در کوتاه مدت از نقطه نظر علمی قابل بهبود نیست . سند 9835 ایکائو(7.8.3) برای ارتقاء یک سطح در مقیاس زبان انگلیسی ایکائو گذراندن 100 تا 200 ساعت آموزش موثر را توصیه می کند.
12. من تقاضای ارزیابی برای سطح ۶ را دارم؛آیا باید هماهنگی خاصی انجام شود؟
بلی- پس از ثبت نام در سامانه و اخذ نوبت یک هفته قبل از آزمون موضوع را به دفتر آزمون LPR اعلام فرمایید.
13. تا چه زمانی افراد می توانند درخواست کنند تا زمان آزمون تغییر بکند و در صورت غیبت در روز آزمون چه اتفاقی می افتد؟
متقاضیان تا دو هفته قبل از زمان آزمون ثبت شده باید تقاضای تغییر زمان برگزاری آزمون خود را با شماره 61022887 در میان بگذارند تا در صورت امکان فرد دیگری جایگزین شود. در غیر این صورت متقاضی خود باید ضمن پرداخت مجدد هزینه نسبت به ثبت نام و اخذ تاریخ جدید اقدام نماید.
14. آیا می توانم رسیدی بابت هزینه واریز شده برای ارائه به شرکت محل کارم از مرکز آزمون دریافت کنم؟
بلی . بعد از پایان آزمون می توانید رسید هزینه واریز شده را از مسئول دفتر مرکز آزمون درخواست کنید.
15. چه زمانی می توانم از نتیجه آزمون خودم مطلع شوم؟
حداکثر دو روز کاری بعد ازتاریخ برگزاری آزمون نتایج در سایت سازمان هواپیمایی کشوری درج خواهد شد.
16. چه کسانی می¬توانند برای شرکت در آزمونهای انتخاب ارزیاب زبان انگلیسی هوانوردی داوطلب بشوند؟
فقط خلبان ها و کنترلرهای ترافیک هوایی در صورت داشتن یکی از شرایط زیر می توانند متقاضی شرکت در فرآیند انتخاب ارزیابان زبان انگلیسی شوند.
• مهارت زبان انگلیسی حداقل سطح (5) و ترجیحا" سطح (6) زبان انگلیسی ایکائو
• کسب حداقل نمره ٨ در مهارتهاي speaking و listening امتحان بين المللي IELTS در صورتی که بیش از دو سال از تاریخ آزمون مربوطه نگذشته باشد.

17. من خلبان ایرلاین هستم که اخیرا در آزمون زبان انگلیسی شرکت کردم و موفق به کسب حداقل سطح چهار نشده ام آیا می توانم به صورت موقت و تا بهبود سطح زبان به پرواز خودم ادامه دهم ؟
این تصمیم از حوزه اختیارات دفتر LPR خارج است و باید سوال خود را با دفتر گواهینامه های سازمان هواپیمایی کشوری در میان بگذارید.


شما می توانید هرگونه سوال دیگر در مورد فرآیند ارزیابی زبان انگلیسی هوانوردی را از طریق ایمیل زیر مطرح نمایید: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید