فرودگاه هاي روسيه و تركيه گوي سبقت را از رقباي "اروپايي" ربودند
نشريه رسمي اتحاديه بين المللي فرودگاه ها نوشت: در ماه آوريل، هر اندازه كه ترافيك مسافري در فرودگاه هاي عضو اتحاديه اروپا كاهش يافت، به همان ميزان ترافيك مسافري در فرودگاه هاي كشورهاي غير عضو افزايش داشت.
بر اساس اين گزارش، در شرايطي كه ترافيك مسافري در كليه فرودگاه هاي عضو اتحاديه اروپا در سال جاري با كاهش چشمگيري همراه بوده است، در همان حال ترافيك مسافري در فرودگاه هاي غير عضو اتحاديه اروپا با رشد 1/9 درصدي، نشاط و پويايي خوبي داشت كه اين موفقيت، عمدتا به دليل رشد مطلوب ترافيك مسافري در كشورهاي روسيه، تركيه، ايسلند و گرجستان بوده است.
اين گزارش حاكي است: ركود كنوني در ترافيك مسافري فرودگاه هاي عضو اتحاديه اروپا، روندي در جهت عكس "احياي بازار" در سال 2011 است كه طي آن، فرودگاه هاي مذكور پذيراي 100 ميليون مسافر بيشتر بودند و موفق به جابه جايي بيش از يك ميليارد و 800 ميليون مسافر شدند.
"اليور جنكووك"، مدير كل دفتر منطقه اي اتحاديه بين المللي فرودگاه ها، در اين خصوص گفت: در حال حاضر، بازي هاي يورو 2012 و المپيك لندن، تنها بارقه هاي اميد براي فرودگاه هاي اروپا به شمار مي روند.
وي كه در مجمع سالانه دفتر منطقه اي در مادريد سخن مي گفت، بحران در منطقه يورو را مهم ترين دليل ركود ترافيك مسافري عنوان كرد و افزود: بحران مالي در منطقه يورو، چند صباحي است كه روند عادي ترافيك فريت را عملا مختل كرده و ترافيك مسافري را نيز دچار ركود و كسادي نموده است.
جنكووك تصريح كرد: فرودگاه هاي اروپايي هم اكنون با مشكلاتي مواجه هستند كه در هيچ كجاي دنيا ديده نمي شود و صرفا مختص منطقه يوروست.
اين مدير ارشد هوانوردي يادآور شد: فارغ از بحران بدهي ها، عواملي مانند نوسان نرخ سوخت، افزايش     ماليات ها، و طرح خريد كربن نيز از جمله معضلاتي هستند كه فشارها را تشديد مي كنند.
وي در پايان گفت: با در نظر گرفتن مواردي مانند بحران در منطقه يورو و ادامه ركود اقتصادي در سطح جهان، در بهترين حالت مي توان به حفظ همين حالت اميدوار بود.